BİLİM KÖYÜ
PROJESİ
2017-MERSİN
Proje
Koordinatörü: Ahmet YALKIN
Mezitli
İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü Şube Müdürü
MEZİTLİ İLÇE MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ
STRATEJİ GELİŞTİRME BİRİMİ PROJE GEÇMİŞİ
(2015-2018)
- Vücudun Senindir Onu Koru Projesi (Mersin ili geneli / 360000 Öğrenci
ve Öğrencilerin Velileri)
- Sanal Âlemde Gerçek Güvenlik Projesi (Mersin ili geneli / 360000
Öğrenci ve Öğrencilerin Velileri)
- Mezitli – Eğitim Liderleri Akademisi (Cumhurbaşkanlığı Protokol Eski
Uzmanı / İhsan ATAÖV’ün katılımlarıyla / İl genelindeki eğitim
yöneticilerine)
- 2015 KA101 AB Projesi – (2015 Kaynaştırma Destek Eğitim Hizmetlerinde
Sınıf Öğretmenlerinin Kaynaştırma Eğitimi Konusundaki Yeterliliklerinin
Artırılması Projesi/ 125000 € Hibe Bütçeli)
- 2016 KA101 AB Projesi – (2016 İlkokul ve Ortaokul Öğretmenlerinin
Mültecilerin Eğitim Süreçlerine Dahil Edilmesi Konusunda Eğitilmesi
Projesi / 88512 € Hibe Bütçeli)
- 2017 KA101 AB Projesi – (Ortaöğretim Kurumlarında Erken Okul Terkini
Önleme Hamlesi Projesi / 88500 € Hibe Bütçeli)
- Bak Bu Harika Projeleri (18 Proje-36 Okul-53000 Öğrenci)
- Mutlu Çocuklar Festivali (22 Okul-69 Etkinlik-3000 Öğrenci)
- Renkli Okullar Renkli Dünyalar Projesi (7000 TL Hibe Bütçeli)
- Kitaplar Elden Ele Projesi (Belediye Tarafından Gerçekleştirildi)
- Atık Pil Toplama Kampanyası Projesi (Belediye Tarafından
Gerçekleştirildi)
- Down Kafe Projesi (Belediye Tarafından Gerçekleştirildi)
- Küçük Kimyagerler Yetiştiriyorum Projesi (TÜBİTAK) (12000 TL Hibe
Bütçeli)
- Mersin Üniversitesi Eğitim Fak. İle İş birliği Halinde Sosyal
Sorumluluk Projesi
- Mersin Üniversitesi Turizm Fak. İle İş birliği Halinde Sosyal
Sorumluluk Projesi
- UNICEF Projesi (Suriyeli Misafir Öğrencilere Yaygın Eğitim Kapsamında
Türkçe Öğretimi)
- STEM Öğretmen Akademisi Projesi (Çukurova Kalkınma Ajansı) (15.000 TL
Hibe Bütçeli)
- Diğer Yarım Sen Ol Projesi (Suriyeli Misafir Öğrencilere Yönelik
Entegrasyon)
- Yarın Sizdeyiz Projesi (Okul – Veli İşbirliğini Arttırma Maksatlı) (58
Okul 2212 Veli Ziyareti)
- Kodlamaya Anaokulunda Başla Projesi (Anaokulu/Anasınıfı Öğretmenleri
Eğitimi)
- Z-EBA Projesi (Mersin Üniversitesi / TEKNOPARK İşbirliğinde) Z İçerik
Geliştirme Projesi
- Eğitim Öğretimde Yenilikçilik Ödülleri (Bölge Düzeyinde Temsil
Başarısı)
- Emekten Hayallere Projesi (İstiridye Mantarı Üretim) (SODES
Kapsamında) (135.000 TL Hibe Bütçeli)
- Mersin Bilim Parkı Projesi (Çukurova Kalkınma Ajansı) (285.892 TL Hibe
Bütçeli)
- 2018 AB Projesi Erasmus+ KA202 ‘’Sustainable Flower Farming and Modern
Farmers of the Future / Sürdürülebilir Tarım ve Geleceğin Modern
Çiftçileri” (Mesleki Eğitim Stratejik Ortaklıklar Kapsamında (73.056 €
Hibe Bütçeli)
BİLİM KÖYÜ PROJESİ
ÖZET
Eğitimde klasik yöntemler yerini yaparak
yaşayarak öğrenmeye bırakmasıyla birlikte sınıflardaki öğretmen merkezli eğitim
de yerini öğrenci merkezli eğitime terk etmiştir.
Okullarda okutulan kitaplarımız, ders içi-
ders dışı etkinlikler, öğrencilerin deneyimleme yoluyla öğrenmesine uygun bir
şekilde hazırlanmaya başlanmıştır. Fakat okullarımızdaki olanakların
öğrencilerin kitaplarda yer alan deney ve projeleri yapmaları için her zaman
yeterli olamadığı gözlenmektedir. Böyle durumlarda öğrenci ve öğretmenlerimizin
yararlanabilmesi için içerisinde laboratuvarlar ve çeşitli etkinlik alanlarının
olduğu Bilim Merkezlerine ihtiyaç duyulmaktadır.
Öğrencilerin sınıfları ile öğretmenleri
nezaretinde veya aileleri refakatinde ziyaret edecekleri; bahçedeki teknolojik bilimsel araçlarla (tümsek-çukur
aynalar, bilim konusuna ilgileri çekilecektir.
1. Bahçesinde değişik bilimsel aletlerin (Ayna
sistemleri, palangalar, kuş gözlem evleri, değişik kaldıraçlar, rüzgâr
enerjisini elektrik enerjisine çeviren rüzgâr türbinleri, güneş enerjisinin
elektrik enerjisine çeviren güneş pilleri, biyoloji- kimya ilimleri ile
alakadar mekânların vb. ) bulunduğu,
2. Hazırlanacak iç mekânlarının da interaktif şekilde
(üçboyutlu projeksiyon aletleri, sinema perdeleri, müzik sistemleri vb. tekniklerle)
donatıldığı,
3. Türk Bilim İnsanları önceliğinde, dünyadan bilim
insanlarının da gerek hayatları ve gerekse bilimsel çalışmalarının anlatıldığı
bu interaktif mekânların misafirlerin izlemesi ve kullanımına sunulan yerler
haline getirildiği,
4. Çeşitli deney örneklerinin, öğrencilerin katılımıyla
da gerçekleştirilmesi, böylece yaparak yaşayarak öğrenme modelinin uygulandığı,
5. Gökyüzü gözlemleri, güncel konulara yönelik bilimsel
söyleşiler (kanser, nükleer enerji ve uygulamaları, kök hücre), bilimsel deney
gösterimleri, etkileşimli uygulamalar, grup çalışmaları, atölye çalışmaları ve
yarışmalar düzenlenmesi hedeflenmektedir.
Bu konuda TÜBİTAK ve Belediyeler iş birliğiyle pek çok şehirde Bilim Merkezi açılmıştır fakat bunların ne kadar verimli kullanıldığı tartışılmaktadır. Bilim Merkezlerimizin okullarla daha verimli bir iş birliği içinde olması için daha pek çok çalışmaya ihtiyaç vardır. Bu yazımızda Bilim Merkezlerimizin genel özelliklerine, yurt dışından Bilim Merkezi örneklerine yer verilmiştir. Yazımızın sonunda Mezitli İlçe Milli Eğitim Müdürlüğünün yapmayı planladığı bir çalışmaya değinilmiştir.
ABSTRACT
Our books, which are
taught in schools, have started to be prepared in accordance with the way that
students learn through in-class and extracurricular activities. However, it is
observed that the facilities in our schools are not always sufficient for the
students to carry out the experiments and projects in the books.
Classroom-based
education in the classroom has also left its place in student-centered
education, as classical methods in education have left their place to life by
doing.
In such cases, it is of utmost importance to the Science Centers that
laboratories and various activity fields are included in order for our students
and teachers to benefit.
They will visit the classes of the pupils and the teachers in the custody or
accompanied by their families;
The technological scientific tools in the
garden (bulge-pit mirrors) will be interested in science.
There are various scientific instruments
(mirror systems, palanquins, bird watching houses, different lifts, wind
turbines that convert wind energy into electricity, solar batteries that
convert solar energy into electrical energy, places related to biology and
chemistry, etc.)
The interiors to be prepared are equipped
with interactive techniques (such as three-dimensional projection equipment,
cinema curtains, music systems, etc.)
Turkish Scientists have made it clear that
these interactive places where scientists of the world are talking about their
lives and their scientific studies are made into places that are offered for
the observation and use of the guests,
Various experiment examples are realized
with the participation of the students, in this respect, by applying the
learning model by living in the scientific sense,
It is aimed to organize scientific
interviews (cancer, nuclear energy and applications, stem cells), scientific
experiment demonstrations, interactive applications, group works, workshop
studies and competitions for the observations of the sky, current topics
In this regard, TUBITAK and the municipal labor union have opened Science
Centers in many cities, but how efficiently they are being used is being
discussed. More work is needed to ensure that our Science Centers are in a more
productive business alliance with schools. In this article, the general
characteristics of our Science Centers are given to the examples of Science
Center from abroad. At the end of our writing, Mezitli District Directorate of
National Education is planning to make a study.
YAPARAK
YAŞAYARAK ÖĞRENME-BİLİM İLİŞKİSİ
Geleceğe aktarılan bilgiler daha çok yaşayarak öğrenilen bilgilerdir. Öğrenmenin daha kalıcı olması için bütün duyuların harekete geçirilmesi gerekir. Duyguları harekete geçirmenin yolu ise, bilginin aktifleştirilmesi yani öğrenilenlerin yaşama aktarılmasıdır. Bu ise yaşayarak öğrenmeye köprü olur ki en kalıcı öğrenme bu şekilde gerçekleşir. Yapılan bir araştırmaya göre, insanlar okuduklarının %10'unu, işittiklerinin %26'sını, gördüklerinin %36’sını ve yaşadıklarının %90'ını unutmuyor. Görülmektedir ki, insan ancak uygulama içerisinde yaşayarak öğrenmekte ve öğrendiklerini de unutmamaktadır.
Bu sebeple okullarda öğretmen merkezli öğretim modeli yerini öğrenci merkezli öğretim modeline bırakmakta, bilgi aktarımı ve öğrenme eylemi yaparak, yaşayarak, deneyimleyerek gerçekleştirilmeye çalışılmaktadır.
1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu’nda, Türk Milli Eğitiminin Genel Amaçları bölümünde açıkça belirtildiği gibi Milli Eğitim’in Genel Amaçlarından biri Bilimsel Düşünme yetisine sahip öğrenciler yetiştirmektir. Bunu yapabilmek içinde öğrencileri ezberden kurtarmalı onlara yaparak yaşayarak öğrenme imkânı sunmalı ve gerçekleştirilen öğretim, hayata dönük olmalıdır. Okullarımızda eğitim öğretim ortamlarında yaparak yaşayarak öğrenme modelinin daha fazla kullanılmaya çalışılması gerekmektedir.
Okullarda kullanılan ders kitaplarında çok
sayıda etkinlik bulunmaktadır, hemen hemen her ünitenin sonunda deneyler ve
proje etkinlikleri bulunmakta bu son derece doğru bir yaklaşım olmakla birlikte
öğrencilerin bu deney ve etkinlikleri uygulama ve deneme imkânlarının olup
olmadığı tartışılmaktadır. Öğretmenler ve öğrenciler bu deney ve etkinlikleri
uygulamak isteseler de her okulun içinde deney veya uygulama sınıflarının
bulunması pek mümkün görünmemektedir
BİLİM
MERKEZLERİ
TÜBİTAK’ın (2017) yaptığı tanıma göre bilim merkezleri “farklı yaş gruplarından ve farklı birikime sahip bireyleri bilimle buluşturarak, bilim ve teknolojiyi toplum için anlaşılır ve ulaşılır bir hale getirmeyi ve bilim ve teknolojinin önemini toplum gözünde artırmayı amaçlayan; deneysel ve uygulamalı etkinlikler içeren, ziyaretçilerini denemeye ve keşfetmeye teşvik eden; kamu yararı gözeten, kar elde etmek amacıyla kurulmayan, kamu ya da özel sektör kaynakları ile finanse edilen merkezlerdir.”
Bu
merkezlerde, günlük olaylara bilimsel bir bakış açısıyla yaklaşabilme yönünde
ufuk açılmakta. Bütün bireylerin yaratıcı düşünebileceğini ve yaratıcı düşünme
becerilerini geliştirebileceğini ortaya konmaktadır. Bilim merkezleri küçük
yaştaki ziyaretçilerin kendi başlarına karar verebilen ve sorumluluk sahibi
bireyler olmalarına katkı sağlamaktadır (TUBİTAK, 2017)
DÜNYADA
BİLİM MERKEZLERİ
Dünyada yaklaşık 3000 bilim merkezi bulunmaktadır. Bu bilim merkezleri her yıl 300 milyonun üzerinde ziyaretçi çekmektedir. Dünyadaki bilim merkezlerinin ortak bir çatı altında toplandığı bilim merkezi birlikleri bulunmaktadır. Bu birlikler, bilim merkezleri arasında bilgi akışı; konferans, toplantı ve çeşitli konularda eğitimlerin düzenlenmesi; bülten vb. basılı yayınların hazırlanması; geçici sergilerle ilgili veri tabanı oluşturulması, bilim merkezlerini bir araya getiren çeşitli projelerin yürütülmesi gibi görevler üstlenirler.
Kural (2012) Dünyada Bilim Müzelerinin Bilim Merkezlerine dönüşümünü şöyle anlatmaktadır;
“İngiltere’de 1800’lü yılların başında kurulan Victoria Müzesi’nin 1910 yılında bölünerek Bilim Müzesi kurulması Kraliyet ailesinin politikası olarak gerçekleşir. Son 20 yılda da Bilim Müzesi içinde “Bilim Merkezi” oluşturulmuştur. Günümüzde Avrupa ülkeleri içerisinde en fazla Bilim Merkezi İngiltere’de bulunmaktadır.
ABD’de Bilim Merkezleri devlet politikası kapsamında kurulmakta ve yürütülmektedir. Bilim Merkezleri projeler aracılığı ile NSF tarafından desteklenmektedir. Bilimsel faaliyetleri sürdürülebilir kılmak için Amerikan Başkanlarının Bilim Merkezleri ile ilgili sürekli bilgi aldığı Bilim Kurulu bulunmaktadır. Dünyadaki Bilim Merkezleri’nin yarısı ABD’de bulunmaktadır. Bunun için dünyanın en büyük Bilim Merkezi birliği “ASTC” ABD’dedir. Tüm bilimleri bir çatı altında toplayan ilk müze olan Boston Bilim Müzesi 1830 yılında kurulmuş, 1951 yılında resmen açılmıştır. 1970’li yıllardan itibaren ABD’deki Bilim Müzelerinin içerisinde Bilim Merkezleri oluşturulmuş, 1980’li yıllardan itibaren de direk olarak Bilim Merkezleri kurulmaya başlanmıştır.
Almanya’da Krallık zamanında Berlin’in en önemli binası Bilim Müzesi olarak tahsis edilmiştir. Bu binanın belli bir kısmı Bilim Merkezi olarak kullanılmaktadır. Berlin Bilim Merkezi yenileme çalışmaları için Alman Federal Hükümeti tarafından 2010 yılından itibaren 450 milyon avro bütçe ayrılmıştır.
Ayrıca; Hindistan’da 40’tan fazla Bilim
Merkezi bulunmaktadır. Çin ve Japonya’da Avrupa’daki gelişmeye benzer ve hızlı
bir şekilde Bilim Merkezleri sayısı gün geçtikçe artmaktadır.
Ortadoğu ülkelerinden Suriye, Ürdün, Mısır, Tunus, Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Kuveyt gibi ülkelerde 10 yılı aşkın süredir Bilim Merkezleri bulunmaktadır.”
Dünyadaki Bilim Merkezlerine baktığımız zaman bu Bilim Merkezlerinin çeşitlilik gösterdiği görülmektedir. Bu merkezlerin önde gelenlerinin bazıları şunlardır;
Kolkota Bilim Merkezi Hindistan’ın en büyük bilim merkezidir. Bu bilim merkezi kompleksi; Odyssey Uzay Bölümü, Evrim Tematik Park Turu, Su altı Merkezi, Yeryüzü Keşif Bölümü ve Bilim Parkı Bölümlerinden oluşmaktadır. Bu Bilim Merkezini şimdiye kadar yaklaşık 26 milyon kişi ziyaret etmiştir. Bu Bilim Merkezinin amaçları arasında; Bilim ve teknolojinin büyümesini ve sanayide, insanın refahında ve çevresindeki uygulamalarında, bilimsel bir tutum geliştirmek ve halklar arasında genel bir farkındalık yaratmak. Toplumda bilim kültürü geliştirmek. Kentlerde ve kırsal alanlarda bilimi ve teknolojiyi öğrencilere ve halka yapılacak olan sergiler, seminerler, popüler dersler, bilim kampları ve diğer çeşitli programlar düzenleyerek popülerleştirmek. Okullardaki fen eğitimini tamamlamak ve öğrenciler arasında bilimsel araştırma ve yaratıcılık ruhunu geliştirmek için çeşitli okul dışı eğitim faaliyetleri organize etmek. Üniversitelere, teknik enstitülere, müzelere, okullara ve kolejlere, bilim müzelerini planlama ve düzenleme ile müze mesleği için personel eğitimi konularında yardım sağlamak yer almaktadır.
Ontario Bilim Merkezi 1969 yılında Kanada’nın Toronto şehrinde kurulmuş, kurulduğundan bugüne 59 milyon ziyaretçiyi ağırlamıştır. Ontario Bilim Merkezinde jeoloji, doğa bilimi, astronomi bilimi, müzik ve teknoloji, insan anatomisi, iletişim ve önyargı ve çeşitli eserler içeren yüzlerce etkileşimli ve pasif sergilere yer almaktadır. Ontario Bilim Merkezi Bilim Okulu, fizik, biyoloji, kimya, matematik ve ileri fonksiyonlar olmak üzere, 12. sınıf üniversiteye hazırlık dersleri sunmaktadır. Ontario'nun dört bir yanından gelen öğrencilerin, Ontario Bilim Merkezi Bilim Okulunda bir dönem geçirmek için başvuru yaparlar. Ontario Bilim Merkezi Bilim Okulunda, en fazla 30 öğrenciden oluşan küçük ve informal sınıfta zenginleştirilmiş öğrenme olanağı sunulmaktadır. Bilim Merkezi'ndeyken, öğrenciler gönüllü çalışarak ve ziyaretçilerle etkileşim kurarak pratik yapabilirler.
ABD’de hizmet vermekte olan Kaliforniya Bilim Merkezi, 1998 yılında açılmış Bili m Merkezi Okulu, Bilimsel Öğrenme için Amgen Merkezi ve öğretmen mesleki gelişim programı ile sergileri birleştirerek fen öğrenimi için yenilikçi bir model sunmaktadır. Yıl boyunca; Ekosistem, Yaratıcı Dünya, Yaşam Dünyası, Hava ve Uzay Sergilerinin yanı sıra canlı gösteriler ve canlandırmalar sergilemektedir. Bilim Merkezi içerisinde yer alan Bilim Merkezi Okulunda fen, matematik ve teknolojinin kullanımını vurgulayan entegre bir müfredat kullanılmaktadır.
Heureka Bilim Merkezi Finlandiya’da 1989 yılında kurulmuştur. Heureka Bilim Merkezinin amacı bilimsel bilgiyi yaygınlaştırmak ve bilim ve bilimsel kavramları öğretmek için kullanılan yöntemleri geliştirmektir. Heureka Bilim Merkezi ziyaretçilerin farklı kavram ve fikirleri bağımsız olarak test etmelerini sağlayan iki yüzden fazla iç ve dış mekanlardaki etkileşimli sergilere sahiptir. Ayrıca yarı küresel şekilli planetaryumda öncelikle astronomi ile ilgili filmler sunulmaktadır. Heureka Bilim Merkezini her yıl ortalama 300 bin kişi ziyaret etmektedir. Kurulduğu günden bu yana yaklaşık 23 milyon ziyaretçiye ev sahipliği yapmıştır.
TÜRKİYE'DE BİLİM MERKEZLERİ
2008 yılında TÜBİTAK’ın aldığı kararla 81 ilde Bilim Merkezi yapılması
konusunda çalışmalara başlanmıştır. 1 milyar bütçe ayrılan Bilim Merkezi
Projesinde TUBİTAK Bilim Merkezi açmak isteyen Büyükşehirlere şu destekleri
verecektir;
- Bilim merkezinde yer alacak
sergilerin temini,
- Eğitim birimlerinde
gerçekleştirilecek etkinliklerin içeriklerinin temini,
- Laboratuvar ve
sınıflar için gerekli olan teknik donanımın belirlenmesi ve temini,
- Sergi salonları ve
eğitim birimleri ile ilgili mimari danışmanlık,
- Bilim merkezinin
yönetim ve organizasyon yapısının belirlenmesi,
- Bilim merkezi
personelinin eğitimi,
- Kapsamı TÜBİTAK
tarafından belirlenecek, içerikle ilgili diğer konular,
- Bilim merkezinin işletme aşamasında denetlenmesi.
Bu çalışmalar sonunda ülkemizin ilk Bilim Merkezi 2014 yılında Konya’da açılmıştır. Konya Bilim Merkezi sergi ve eğitim departmanları olmak üzere 2 bölümden oluşmaktadır. Bilim Merkezine yapılacak olan okul ziyaretlerinin daha düzenli olması için Konya İl Milli Eğitim Müdürlüğü her eğitim bölgesine bir koordinatör öğretmen seçmiştir, seçilen bu öğretmenler her dönem başında eğitim bölgelerindeki okulların yapacak oldukları gezilerin programlarını düzenlemektedir. Konya Bilim Merkezinde öğrencilerin ziyaret edebilecekleri sergiler Dünyamız, Temel Adımlar, Vücudumuz, Bilimin Sultanları galerileridir bu Bilim Merkezinde uygulanan atölye programları ise; Havanın Gücü, Fibonacci Tornado, Prof. Dr. Aziz Sancar Laboratuvarı ve Temel Adımlar Laboratuvarıdır. Ayrıca buraya gelen öğrenciler Ağaçların Yaşamı, Ay’a Dönüş ve Astronot filmlerinden bir tanesi seçilerek Planetaryum film seansı katılabilmektedir (Koyuncu ve ark, 2016).
Ülkemizde açılan bir diğer bilim merkezi
ise Kocaeli Bilim Merkezidir. Kocaeli Bilim Merkezinde yaklaşık 250 deney
düzeneği ve özel tasarım galerilerin yanı sıra bilimsel çalışmaların
yapıldığı atölyeler, bilimsel gösteri ve söyleşilerin yapıldığı bilim sahnesi,
sergi alanları, kütüphane, araştırma ofisleri, bilim kafe yer almaktadır.
Kocaeli Bilim Merkezinde; Algı ve Gerçekçilik Galerisi, Dene ve Gör Galerisi,
Dinamik Dünyamız Galerisi ile birlikte Bilimin Sultanları Sergisi
bulunmaktadır.
Kayseri Bilim Merkezi bireylerin; yaparak, yaşayarak,
deneyerek, dokunarak bilimsel süreçleri anlamalarını ve öğrenilen bu bilgilerin
kalıcı hale gelmesini sağlamayı hedef edinmiştir ve bu kapsamda Robotik
Atölyesi, Fen Bilimleri Atölyesi ve Sanat Atölyesi çalışmalarını ve bireylere
yönelik eğitim paketleri hazırlamışlardır. Eğitim paketleri 3. Sınıftan 8.
Sınıfa kadar hazırlanmış olup ayrıca Biyoloji, Fizik, Kimya ve Okul Öncesi
eğitim paketleri hazırlamışlardır. Ayrıca Kayseri Bilim Merkezinde; Dene ve
Gör, Bilimin İzinde, Keşif Kulesi, Yerel İzler, Facing Mars (Marsla Yüz yüze),
El-Cezeri (Mekanik Bilimin Öncüsü) ve Dış Alan Sergileri bulunmaktadır. Ayrıca
Kayseri Bilim Merkezinde bulunan Gökevinde eğitim ve eğlence amaçlı
gösterilecek filmlerin yanında temel astronomiden ileri astronomiye kadar pek
çok konuda eğitim verilmektedir.
Ülkemizde Bulunan Başlıca Bilim Merkezleri Şunlardır;
· Elâzığ Bilim Merkezi
· Bayrampaşa Belediyesi Bilim Merkezi
· Eskişehir Bilim ve Deney Merkezi
· Kocaeli Bilim ve Teknoloji Kulübü
· Kayseri Bilim Merkezi
· Şişli Belediyesi Bilim Merkezi
· Bursa Bilim ve Teknoloji Merkezi
· Kocaeli Bilim Merkezi
· Sancaktepe Bilim Deney Merkezi
· Ödemiş Belediyesi Deneme Bilim Merkezi
· Yıldırım Belediyesi Bilim Merkezi
· Karaman Belediyesi Deneme ve Bilim Merkezi
· Polatlı Belediyesi Bilim Merkezi ve Uluğ Bey Gökevi
SONUÇ VE ÖNERİLER
Günümüzde birçok öğrencinin şehir
merkezinde yaşaması sebebiyle projenin “Bilim-Köyü” ismiyle anılıyor olması,
öğrencilerimizin daha fazla ilgi ve dikkatini çekecektir. Diğer ülkelerde bu
tür yerlerin Bilim Merkezi, Bilim Parkı gibi isimler altında faaliyet gösterse
de Bilim Köyü isminin kullanılması öğrenci ve öğretmenlerimize daha cazip
gelecektir.
Bilim Köyünde öğrencilerimiz yaparak
yaşayarak kendi okul ortamının dışında gören ve tanıyan çocuklarda farkındalık
düzeyi çok daha fazla olacaktır. Ayrıca her ilde açılacak dezavantajlı
öğrencilerin kolaylıkla ulaşabilecekleri Bilim Köyleri Milli Eğitimimizin temel
ilkeleri arasında yer alan “Eğitimde Fırsat Eşitliğinin” sağlanmasına katkı
sağlayacaktır.
Bilindiği üzere son yıllarda ülkemizde özellikle TÜBİTAK katkısıyla pek çok Bilim Merkezi açılmıştır buna rağmen ülkemiz Bilim Merkezi konusunda diğer gelişmiş ülkelerin gerisinde kalmıştır. Ülkemizdeki Bilim Merkezlerinin daha verimli kullanılabilmesi için şu çalışmalar yapılabilir;
1- BİLİM MERKEZLERİ (KÖYLERİ) VE İÇERİKLERİ
TÜBİTAK’ın yaptığı çalışmaları MEB olarak
Temel Eğitim ve Öğretim kurumlarında öğrenim gören öğrencilere özelleştirerek “Bilim-Köyü”
konseptinde her ilde bir “Bilim Köyü” açılmaya çalışılması hedeflenmelidir.
Bilim Köyü konseptindeki mekanlarda bahçe düzenlemesi ve bina içerikleri tüm Türkiye’de
benzer özellik göstermeli, çocuk ve gençlerde merak uyandırıcı, bilime
özendirici ve farkındalık yaratıcı şekilde;
· Bahçesinde değişik bilimsel aletlerin (Ayna sistemleri, palangalar, kuş gözlem evleri, değişik kaldıraçlar, rüzgâr enerjisini elektrik enerjisine çeviren rüzgâr türbinleri, güneş enerjisinin elektrik enerjisine çeviren güneş pilleri, biyoloji- kimya ilimleri ile alakadar mekânların vb. bulunduğu,
- Hazırlanacak iç mekânlarının da interaktif şekilde (üçboyutlu projeksiyon aletleri, sinema perdeleri, müzik sistemleri vb. tekniklerle) donatıldığı,
- Türk Bilim İnsanları önceliğinde, dünyadan bilim insanlarının da gerek hayatları ve gerekse bilimsel çalışmalarının anlatıldığı bu interaktif mekânların misafirlerin izlemesi ve kullanımına sunulan yerler haline getirildiği,
- Çeşitli deney örneklerinin, öğrencilerin katılımıyla da gerçekleştirilmesi, böylece yaparak yaşayarak öğrenme modelinin uygulandığı,
· Gökyüzü gözlemleri, güncel konulara yönelik bilimsel
söyleşiler (kanser, nükleer enerji ve uygulamaları, kök hücre), bilimsel deney
gösterimleri, etkileşimli uygulamalar, grup çalışmaları, atölye çalışmaları ve
yarışmalar düzenlenmesi hedeflenmelidir.
2- BİLİM MERKEZLERİ (KÖYLERİ) ZİYARETLERİ PLANLANMASI;
Bilim Merkezlerinde ziyaret edecek
öğrenciler için; öğrenci yaşları ve seviyeleri de göz önüne alınarak bilimi
sevdirici animasyonlar, videolar hazırlatılarak hazır bulunuşluk düzeyinin
arttırılması hedeflenmelidir. Bu sayede öğrencilerin bilime bakış açıları
değiştirilecek ve yaparak yaşayarak öğrenme modeliyle deneyimlemeleri
sağlanarak katkı sağlanacaktır.
· Bilim Merkezlerinde yapılacak bir program çerçevesinde
Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmi ve özel okullardaki ilgili branşlardaki
öğretmenlere hizmet içi eğitim faaliyetleri düzenlenmelidir. Bu sayede
öğretmenlerin alacakları hizmet içi faaliyet sonucunda Bilim Merkezleri
konusunda farkındalık düzeyleri artmış olacaklarından kendi öğrencilerini de
Bilim Merkezlerine ziyaret ettirmeleri doğal sonuçtur.
Bilim Merkezleri / Köylerinde yapılan
etkinliklerin tanıtımı için sadece kurumsal web siteleri değil sosyal ve görsel
medya da daha aktif kullanılmalıdır. Bu sayede tanıtım organizasyonu güçlenecek
ve öğrenci ve hedef grupların dikkati çekilmiş olacaktır.
Bilim Merkezleri / Köylerinde görevli
personellerin okullarda seminer ve eğitim vermesi sağlanarak Bilim Merkezi-
Köyü okul iş birlikteliği arttırılabilir.
TÜBİTAK, Üniversiteler ve diğer kurumlar
aracılığıyla açılan Bilim Merkezleri için önerdiğimiz konsept ve yapılması
planlanan çalışmaların Millî Eğitim Bakanlığına bağlı okulları, öğrencileri ve
öğretmenleri de kapsayarak genişletilmesi konularında fikirlerimiz yukarıdaki
gibidir.
Bilim Merkezleri / Köylerinde eşgüdüm
sağlayacak bir çatı iradenin yapacağı planlamalar ile bu merkezlerin
tanıtımlarından-bilinirliklerinden başlanarak organize bir ziyaret planlaması
ile daha etkin hale getirilmeleri elzemdir.
Bilim Merkezleri / Köylerinde yapılacak eşgüdümlü faaliyetler kapsamında kamuoyunda bilim algısı güçlenecek geleceğin müreffeh ve büyük Türkiye’sinde pozitif ilimlerin de layık olduğu değere ulaşmasına katkı sağlanacaktı
İLÇEMİZDEKİ
PLANLANAN BİLİM KÖYÜ OLARAK DÜŞÜNDÜĞÜMÜZ MEKÂN BAZLI HEDEFLERİMİZ
Mezitli İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
Strateji Geliştirme Birimi olarak “Bir Hayalimiz Var” diyerek fizibilite
çalışması yapmaya başladığımız, birçok paydaşımızdan fikir alarak çok olumlu
dönütler aldığımız, “Bilim Köyü” projemiz ile;
İlimizdeki ve diğer illerdeki birçok
öğrencinin fen bilimleri, matematik, teknoloji ve mühendislik alanlarında
ufuklarını açacak ve ülkemizde yaş grupları açısından uygulama konsepti ile bir
ilki teşkil edecektir.
“Bilim Köyü” projemizde; İlçe sınırlarımız
içinde bulunan Bozön Köyü’ndeki kullanılmayan okul binası ve iki lojman
binasının tamirat ve tadilat işlerini, malzeme/teknoloji desteklerini
bulacağımız destekçi kurumlar sayesinde bu binaların teknolojik alt yapılarını
tamamlayıp öğrenci/öğretmenlerimizin kullanımına açılması hedeflenmektedir.
Hayalimiz; bahçesindeki doğal ortamı
şehrin karmaşasından uzak sakin yönü ile ulaşımı kolay bir köy içerisinde
“Bilim Köyü” ne ziyarete gelen öğrencilerin bahçedeki teknolojik bilimsel
araçlarla (tümsek-çukur aynalar, değişik kaldıraçlar, rüzgâr enerjisini
elektrik enerjisine çeviren rüzgâr türbini, güneş enerjisinin elektrik
enerjisine çeviren güneş pilleri, vb.) bilim konusuna ilgileri çekilecektir.
Akabinde ise okul binası ve diğer binalar
içerisindeki interaktif bölümlerde ülkemizin bilim serüveni, Türk-İslam Bilim
Adamları, Dünyadaki bilimin gelişimi gibi konularda bilgilendirme sunuları
yapılacak ve bilimin eriştiği son örneklerle (teleskop, sanal gerçeklik
gözlükleri, mikroskoplar vb.) öğrenciler üzerinde farkındalık düzeyinin
artırılması hedeflenmektedir.
“Bilim Köyü” ne ziyarete gelen
öğrencilerin fen bilimleri, matematik, teknoloji ve mühendislik alanlarında
yaparak yaşayarak öğrenmelerine imkân sağlanması ve bu öğrencilere ülkemizin ve
geleceğimizin dünyasında daha güçlü, daha müreffeh bir yerde yer almasının
bilimle/teknolojiyle mümkün olacağının anlatılması hedeflenmektedir. Ayrıca
“Bilim Köyü” projemiz günümüzde yaygın olarak kullanılmaya başlayan ve
ülkemizde de eğitim programına entegre edilme süre cinde bulunan
uygulamaya dönük disiplinler arası bir eğitim yaklaşımı olan STEM eğitim
modelinin uygulanmasına da katkı sağlayacaktır.
“Bilim Köyü” projesi kapsamında ayrıca;
gökyüzü gözlemleri, güncel konulara yönelik bilimsel söyleşiler (kanser,
nükleer enerji ve uygulamaları, kök hücre), bilimsel deney gösterimleri,
etkileşimli uygulamalar, grup çalışmaları, atölye çalışmaları ve yarışmalar
düzenlenmesi hedeflenmektedir.
Bu bağlamda; Mezitli İlçe Milli Eğitim
Müdürlüğü olarak Mersin-Mezitli İlçesinde gerçekleştirmeyi düşündüğümüz “Mersin
Bilim Köyü” projesine gerek araç gereç, teknoloji ve gerekse bilgi ve
deneyimlerinden faydalanacağımız destekçiler bulacağımıza inanıyoruz.
Geleceğin Büyük Türkiye’sinin bilim ve
teknoloji ile kalkınacağı fikrini şiar edinerek “Bir Hayalimiz Var” diyerek
yola çıktığımız, yarınlarımız olan çocuk ve gençlerimize inovatif bir bakış
açısı kazandırmayı hedeflediğimiz “Mersin Bilim Köyü” projemizi bir hayal
olarak kalmayıp öğrencilerimizin yaşayarak öğrendiği bir cazibe merkezine
çevireceğimize inanıyoruz.
KAYNAKÇA
Koyuncu, A., Bilici, E., Kırgız, H., & Güney, A.
(2016). Bir Deneyim: Konya Bilim Merkezi Gezisi.
Kural, G. (2012). Türkiye Bilim Merkezleri Sempozyumu.
BAĞLANTILAR
https://californiasciencecenter.org/
https://www.heureka.fi
www.kayseribilimmerkezi.com/tr
www.kbm.org.tr/
www.kocaelibilimmerkezi.com
www.ontariosciencecentre.ca
http://sciencecitykolkata.org.in/
https://www.tubitak.gov.tr
Bu proje metninin her hakkı saklıdır. İzin alınmadan çoğaltılamaz,
kullanılamaz.
https://www.mersinbilimkoyu.com/
Yorumlar
Yorum Gönder